tisdag 6 oktober 2009

Dagens hets mot folkgrupp

Jag begick det stora misstaget att försöka mig på att skämta med mina kollegor idag. BIG mistake.
Angående den höga kvinnorepresentationen inom vård kontra deras lön:
Mr Outlaw vid fikat: "Kvinnor brukar säga att det värsta de har gjort är att föda barn. Och det gjorde de gratis. Då är det väl inte så jävla konstigt om de ARBETAR mot en låg lön?"

Pinsam tystnad.

Hmm. De verkar inte riktigt ha hajat konceptet SKÄMT.
Nu gör vi som vi brukar här. Vi benar ut det hela.

Förtydligande – beskrivning av ordet skämt:
”Ett skämt är en slagkraftig formulering eller syftning avsedd att vara rolig och locka till skratt. Ofta är sanningshalten i ett skämt tvivelaktig. Ett skämt kan också syfta på busstreck, någon som skojar med en.”

För det andra - ironi:
”Ironi (grekiska είρωνεία eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas. Publiken skall även vara införstådd med detta. Ironi kan vara humoristisk, men behöver inte vara det.”
Källa: Wikipedia

För det tredje – en viss typ av skämt (i synnerhet de med ironisk underton) kräver intelligens. Om du är osäker på om du greppar så kan du fått ett tydligt besked på vad du kan förvänta dig genom att kolla här:
http://www.iq-test.se/

Detta skämt svepte förbi auditoriet som en sunnanvind och var borta, och de hade inte ens märkt det.
Swosh för en döv, liksom.
Å denna arsenal ska föreställa Sveriges ryggrad.
Ibland skrämmer de verkligen slag på mig.
Jag skäms.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar